Când poate fi angajatorul responsabil în domeniul SSM

Când poate fi angajatorul responsabil în domeniul SSM

În acest articol vom discuta subiectul când poate fi angajatorul responsabil în domeniul SSM.

Angajatorul este responsabil pentru asigurarea sănătății și securității angajaților în toate situatile legate de locul de muncă în domeniul SSM. Obligațiile generale ale angajatorilor sunt prevăzute în Legea 319/2006.

Cum poate angajatorul organiza activități de prevenire și protecție?

  • Prin transferarea către angajator a atribuțiilor pentru efectuarea măsurilor legale în condițiile art.9 alin. (4) din legislație;
  • Prin desemnarea uneai sau mai multor persoane care să se ocupe de planurile de prevenire și protecție;
  • Prin crearea unuia sau mai multor servicii interne de prevenire și securitate;
  • Prin utilizarea serviciilor externe de protecție și prevenire la locul de muncă.

Ce condiții trebuie îndeplinite?

  • Microprinderi și întreprinderi mici: Microprinderile sunt definite că având mai puțin de 10 lucrători și care au o cifra de afaceri anuala sau un bilanț anual mai mic de 2 milioane EUR. Întreprinderile mici sunt definite că având mai mutin de 50 de angajați și au o cifra de afaceri sau un bilanț anual mai mic de 10 milioane de EUR;
  • Este necesar să desfășoare activități fară un pericol deosebit;
  • Angajatorul trebuie să posede expertiza necesara.

Daca toate cerințele următoare sunt îndeplinite, un angajator se poate angaja în activități legate de securitatea și sănătatea la locul de muncă în organizații cu până la nouă angajați:

  • Operațiunile întreprinderii nu îndeplinesc standardele prevăzute în anexa nr.5 din metodologia de aplicare a Legii 319/2006;
  • Angajatorul își desfășoară eficient și consecvent activitatea profesională în afacere sau unitate;
  • Angajatorul a finalizat cel puțin un program de formnare în domeniul securității și sănătății la locul de muncă, cu o durată minimă de 40 de ore.

Dacă toate cerințele următoare sunt îndeplinite, un angajator poate desfășură activități legate de securitate și sănătate la locul de muncă în cazul întreprinderilor cu 10 și 49 de angajați:

  • Operațiunile întreprinderii nu îndeplinesc standardele prevăzute în anexa nr.5 din orientările metodologice de executare a Legii 319/2006;
  • Angajatorul își desfășoară eficient și consecvent activitatea profesională în afacere sau unitate;
  • Angajatorul a finalizat cel puțin un program de formare în domeniul securității și sănătății în muncă, cu o durată minimă de 40 de ore;
  • Pericolele care au fost identificate nu pot duce la accidente sau boli profesionale cu efecte grave, permanente, cum ar fi desecul sau invaliditatea.

Angajatorul trebuie să numească unul sau mai mulți salariați sau să înființeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire și protecție care să se ocupe de operațiunile de prevenire și protecție din interiourul companiei în cazul firmelor și/sau unităților cu intre 50 și 249 de lucrători.

Angajatorul trebuie să înființeze unul sau mai multe servicii interne de prevenire și protecție pentru întreprinderile și/sau unitățile de peste 250 de angajați.


În concluzie, angajatorul își asumă responsabilitatea pentru SSM la locul de muncă și trebuie să se asigure că acestea respectă reglementările aplicabile. Aceasta include furnizarea de formare adecvată în domeniul sănătății și siguranței, stabilirea unor controale adecvate pentru a minimiza riscurile de rănire și asigurarea faptului că lucrătorii lor sunt conștienți de drepturile lor atunci când vine vorba de SSM. În plus, angajatorul este responsabil pentru asigurarea unei protecții adecvate împotriva pericolelor pentru sănătate întâlnite la locul de muncă. Făcând acești pași, angajatorii pot asigura un mediu sigur și sănătos pentru angajații lor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *